Forside / Viden / Ledelsesekspert: Her er din største fejl som leder på bedriften – og sådan retter du op på den

Ledelsesekspert: Her er din største fejl som leder på bedriften – og sådan retter du op på den

Selvom god ledelse kan være en diffus størrelse, så er det mindst lige så vigtigt for bundlinjen, som det er at kunne fodre dyrene og dyrke jorden korrekt, fortæller virksomhedsrådgiver i Velas

”Alt for mange ledere er for dårlige til at håndtere medarbejderes fejl og leder i stedet efter en syndebuk. Og gør man det som leder, så har man tabt – for så tør ingen medarbejdere længere tage initiativ”.

Ordene kommer fra Winnie Rodam, virksomhedsrådgiver i Velas, der tidligere har bestredet direktørposter i flere virksomheder.

Gennem årene har hun ved selvsyn set resultaterne af både god og dårlig ledelse. Og for hende er der ingen tvivl.

”Den største fejl, man som leder kan begå, er at skabe en nulfejlskultur. Det skaber en frygt for at fejle, for at få skældud og for at blive fyret. Som leder risikerer man dermed at ende ud med en flok medarbejdere, som ikke selv tør tage ansvar og initiativ. Det er demotiverende, og resultaterne udebliver. Og der er evidens for, at god ledelse skaber en bedre bundlinje”, siger hun.

Lad medarbejderne lave fejl

Hun peger derimod på, at man som leder skal give medarbejderne rum til at udleve deres idéer og tanker. Hvis det fejler, lærer man af det, og så går man videre. Det giver både motivation, initiativ og glæde over at lykkes, fortæller hun.

”Alle begår fejl, og dem lærer vi af – uanset om man er medarbejder eller direktør. Derfor skal man også som leder lære at være mere afslappet omkring det at begå fejl. Hvis man tør dele en fejl, hvad enten det er som medarbejder eller som leder, så har man synliggjort at det er menneskeligt at begå fejl. Og først der kan man skabe en sund og stærk virksomhedskultur, hvor medarbejderne har lyst til at blive”, siger Winnie Rodam.

Den gode leder har to sider

Winnie Rodam afholder jævnligt ledelseskurser, hvor landmænd og driftsledere får mulighed for at dele deres erfaringer og får konkrete redskaber til at blive en bedre leder. Nogle har haft ledelsesansvar i mange år, mens andre er nyudklækkede i lederrollen.

Her viser det sig ifølge Winnie Rodam med al tydelighed, at der er to sider i det at være en god leder. Den ene er den medfødte personlighed, mens det andet er det ydre lag – altså hvordan man håndterer forskellige ting i det daglige.

”Vi kan ikke ændre på, hvordan vi er født, og vores personlighed ligger i vores DNA. Men vi kan ændre på, hvordan vi som leder reagerer mest hensigtsmæssigt. Hvis man er for resultatorienteret og måske ubevidst har tendens til at tromle folk, når problemerne opstår, så skal vi finde en måde at vende det til noget positivt, som kan fremme motivationen og resultaterne frem for at blive en belastning for medarbejderne”, siger hun og fortsætter:

”Selvom god ledelse kan være en diffus og ukonkret størrelse, så er det mindst lige så vigtigt for bundlinjen, som det er at kunne fodre dyrene og dyrke jorden korrekt”.

Kurser giver bedre ledere

Netop det at kunne løfte egne lederevner og blive skarp på sine styrker og svagheder kan landmænd og ledere i landbruget få ud af at deltage i Velas’ ledelseskursus, der finder sted primo juni.

På kurset gennemgår deltagerne teorier og praksisnære eksempler, som kan implementeres direkte på egen bedrift.

”På kurset giver vi dig indsigt i dine evner som leder og udfordrer dig med udgangspunkt i din personlige DiSC-profil. Formålet med kurset er at gøre dig til en endnu bedre leder, så du rykker resultaterne i din virksomhed”, afslutter Winnie Rodam.

Winnie Rodam
Seniorkundeansvarlig

Winnie Rodam er rådgiver inden for virksomhedslandbrug

2518 5719
Se flere medarbejdere indenfor Rekruttering, HR & Løn